Onze visie
Onze visie op onderwijs en opvoeding hangt nauw samen met onze identiteit.
De Koningin Wilhelminaschool is een christelijke school. Het is onze missie om kinderen te onderwijzen en op te voeden in overeenstemming met de Bijbel. In ons onderwijs willen we laten zien wie God is en willen we de kinderen bij de Heere Jezus brengen. Het is ons streven dat de kinderen de inhoud van de Bijbel leren kennen, zodat ze God Zelf leren kennen en tot geloof in Hem komen. Vanuit deze overtuiging is onze visie tot stand gekomen, geven we ons onderwijs vormen en stempelt ons dagelijks handelen met de kinderen.
Onze pedagogische visie
Als Koningin Wilhelminaschool geloven we dat veiligheid de basisvoorwaarde is voor de ontwikkeling van ieder kind. Elk kind heeft het nodig gezien en geaccepteerd te worden. We vinden het daarom belangrijk om te investeren in het persoonlijk contact met het kind. Ook besteden we aandacht aan de relaties van de kinderen onderling, zowel gericht als spontaan.
We willen de autonomie van onze leerlingen bevorderen door hen verantwoordelijkheid te geven over allereerst het eigen leerproces en daarnaast ook bij taken die aansluiten bij hun competenties. Gezien de leeftijden van onze leerlingen zien we het als onze taak om onze leerlingen te laten ontdekken wat hun competenties zijn. We geloven dat dit alles de betrokkenheid op hun eigen leerproces en de motivatie om te leren vergroot. Dit stimuleren we ook door het reflecteren op proces en product een plaats te geven in ons onderwijs. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat onze leerlingen op een goede manier leren samenwerken. Door te variëren met instructie- en verwerkingsvormen geven we dit concreet vorm.
We geloven dat zowel het individu (het kind) als het collectief (de klas) aandacht verdienen. We stemmen ons onderwijs daarom af op zowel de individuele behoeften van de leerlingen individueel als de groep als geheel. We stemmen ons onderwijs daarom af op zowel de individuele behoeften van de leerlingen als de behoeften van de groep als geheel. Daarin ervaren we regelmatig een spanningsveld tussen wat goed is voor individuele leerlingen en wat goed is voor de groep. Het gevolg is dat er professionele weloverwogen keuzes gemaakt moeten worden.
Onze didactische visie
Wij geloven dat de leerkracht ertoe doet bij het geven van ons onderwijs. Ook op het gebied van didactiek en kennisoverdracht. We streven er dagelijks naar om zo veel als binnen onze mogelijkheden ligt, aan de onderwijsbehoefte van iedere leerling tegemoet te komen. Dit doen we door middel van het inzetten van verschillende werkvormen (individueel en coöperatief) waarbij de competenties van de leerlingen zoveel mogelijk aangesproken worden.
We werken met methodes per vakgebied, maar zien dit als een hulpmiddel voor de leerkracht en niet andersom. De hoofdvakken (rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen) zijn voor ons belangrijk, maar we richten ons ook op de zaak- en expressievakken om zo een gevarieerd aanbod aan te bieden en daarmee de brede ontwikkeling van de leerlingen te stimuleren.
We zien de uitgebreide opties op het gebied van ICT als mogelijkheden om ons onderwijs te verrijken. De leerkracht staat echter centraal en zet dit alleen ondersteunend aan de lesdoelen in. We willen ervoor waken dat de schermtijd van de kinderen onnodig oploopt en daarmee andere verwerkingsvaardigheden verloren gaan. In de analyse van de resultaten speelt de leerkracht een cruciale rol en laten we ons niet leiden door de adaptieve software.
We accepteren ook de verschillen tussen de verschillende leeftijdsfasen op onze school en handelen hier ook naar door te variëren in tijdsbesteding aan de verschillende vakgebieden per bouw: onder-, midden en bovenbouw.
Onze visie op de zorg die wij geven
Op de Koningin Wilhelminaschool streven we ernaar ieder kind te geven wat het nodig heeft op sociaal emotioneel, relationeel, pedagogisch en didactisch gebied. Dat is wat we verstaan onder goede zorg. We doen ons uiterste best om dit te realiseren. Van de kant van het kind verwachten en stimuleren we een gemotiveerde houding.
Een basisvoorwaarde om de (extra) zorg te verlenen is dat we een zo volledig mogelijk beeld van het kind hebben. Daarom geloven we in de kracht van samenwerking met de ouders. Dit geven we vorm door ouders zowel te informeren, als bij dit proces te betrekken wanneer dit nodig is of gevraagd wordt. (Balans: Ouders erbij betrekken, inbreng op waarde schatten maar tegelijkertijd zijn wij de professionals).
Ook op dit gebied geloven we in een cruciale rol van de leerkracht die observeert, analyseert en handelt. De leerkracht weet zich gesteund door de expertise van de interne begeleiders en de inzet van onderwijsassistenten en remedial teachers.
Ook op het gebied van zorg hebben we zowel oog voor het individu (het kind) als het collectief (de klas) en maken in dit spanningsveld onze keuzes waarin we de balans van deze factoren op het oog houden.
Onze visie op onze school als organisatie
Als Koningin Wilhelminaschool zijn we met elkaar een professionele organisatie die gericht is op het geven van kwalitatief goed onderwijs. We willen hier met elkaar aan werken vanuit een gezamenlijk opgestelde visie. Om dit vorm te geven hanteren we duidelijke regels en afspraken. Tegelijkertijd willen we ruimte geven aan de eigenheid van ons als individu. Een basisprincipe voor ons is rust, reinheid en regelmaat. Met elkaar zijn we verantwoordelijk voor het onderwijs en de zorg die we geven.
We streven naar goede communicatie onderling, naar externe partijen en met de ouders en doen dit op basis van openheid en eerlijkheid. We ervaren dat we elkaar nodig hebben om alle leerlingen een veilige plek te bieden waar zij tot groei komen.