rupsen en vlinders

En die grote rups bouwde een klein huisje voor zichzelf, dat cocon genoemd wordt. Daar bleef hij meer dan twee weken in zitten. Toen krabbelde hij een gat in de cocon…….(uit het prentenboek Rupsje Nooitgenoeg van Eric Carle)

“Juf, juf, hij beweeg…” En ja, op het moment dat de kinderen dinsdagmorgen de klas binnen komen kruipt daar een vlinder uit zijn cocon. Zo mooi! Zijn vleugeltjes zijn helemaal verkreukeld. Op het stokje laat hij ze drogen. .

Weet u, vorige week bracht de postbode een dikke enveloppe. Hierin zaten eitjes, rupsen en cocons. Gelukkig was de mama van Bente zo lief om - met de kruiwagen - een grote glazen bak naar school te brengen. Daar zitten ze nu in en kunnen wij er goed naar kijken. Inmiddels zijn de rupsen al goed gegroeid en hebben we al vier vlinders vrij gelaten. Elke keer leggen we nieuwe koolbladeren in de bak. We zorgen goed voor de rupsen. Ze worden dikker en dikker. Wanneer hebben ze nu genoeg gegeten en gaan ze een huisje (cocon) voor zichzelf bouwen? We vinden het zo spannend!

Natuurlijk hebben we het prentenboek met elkaar bekeken en samen met Rupsje Nooitgenoeg gingen we op pad. We doen allerlei reken- en taalactiviteiten met de lekkernij die het rupsje tegenkomt.

Een voorbeeld van een taalactiviteit: Op maandag at hij zich dwars door een appel heen , maar genoeg had hij nog niet. In de kring liggen kaartjes met de afbeelding naar beneden. Eén van de kinderen pakt een kaartje en we lezen met elkaar wat er op het kaartje staat. ( b.v kleuren, fruit, jongensnaam, meisjesnaam, wat zie je in de klas?) De kinderen bedenken nu een woord dat binnen deze categorie valt. De juf zet de kookwekker en geeft de appel aan het eerste kind. Hij zegt zijn woord en geeft de appel aan het volgende kind. Zo gaat de appel de kring rond. Als je geen woord weet mag je een eerder genoemd woord herhalen. Wanneer de wekker gaat stopt de ronde en wordt er een nieuw kaartje omgedraaid. We vinden het een heel leuk spel. Het doel van dit spel? Uitbreiden van de woordenschat.

Een rekenactiviteit: Op woensdag at hij zich dwars door drie pruimen heen, maar genoeg had hij nog altijd niet! In de kring liggen pruimen en de klas is verdeeld in twee groepen. Elke groep heeft een mand. We gaan pruimen plukken door met de dobbelsteen te gooien. ( een 1 -2- 3 dobbelsteen). Gooi je 3 dan pluk je 3 pruimen en leg ze in je mand, gooi je 2 dan laat je de pruimen in de zon hangen en gebeurt er niks, gooi je 1 dan pakt een vogel één pruim weg. Je moet dan één pruim uit je mand terug in de kring leggen. Om de beurt gooien de groepen met de dobbelsteen en voeren de actie uit die bij het gegooide aantal ogen hoort. Wat een spannend spel! Wat hebben we plezier. Tussendoor tellen we regelmatig hoeveel pruimen er in de mand liggen en welke groep de meeste pruimen heeft. Het doel van dit spel? Tellen, getal symbolen op de dobbelsteen herkennen, begrippen meer en minder herkennen en benoemen.

U merkt wel, op een speelse manier worden allerlei dingen aangeboden. We maken ook allerlei leuke werkjes bij het thema: we verven, tekenen, knippen en plakken, scheuren, kleien, maken een kralenplank, typen woordjes achter de computer.. Een dag in onze klas is zo voorbij.

IMG_3153
IMG_3154
IMG_3157
IMG_3146
IMG_3262(1)
IMG_3261
IMG_3256
IMG_3241
IMG_3250
IMG_3247
IMG_3147
IMG_3239
IMG_3163
IMG_3240
IMG_3242
IMG_3264
IMG_3152
IMG_3255
IMG_3150
IMG_3162
IMG_3151
IMG_3164
IMG_3227
IMG_3230
IMG_3245
IMG_3244
IMG_3248
IMG_3249
IMG_3246